آموزش رویت

ساختمانچی

سنگ مرمر نوعی سنگ آهکی دگرگون شده با کانی های رنگارنگ است که کلسیت، اصلی ترین کانی تشکیل دهنده آن بوده و در طی فرآیند دگرگونی متبلور و درشت تر می شود.

وقتی سنگ آهک در معرض فشار و حرارت زیاد قرار می گیرد، دگرگون می شود و مرمر به وجود می آید. این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه هایی به رنگ های متنوع یافت می شود.

رگه هایی که در آن نمایان می شود به دلیل ناخالصی هایی است که در سنگ آهک اولیه وجود دارد. تنوع رنگی این متریال به دلیل وجود موادی مانند اکسید آهن، سیلیس، میکا، سرپانتین، گرافیت و مواد آهکی در ساختار آن می باشد. مرمر با رنگ هایی یافت می شود که در دیگر سنگ های طبیعی وجود ندارد.

به دلیل مقاومت و زیبایی بی نظیر آن، معماران و طراحان داخلی برای لوکس تر جلوه دادن طرح های اجرایی خود از آن استفاده می کنند.

این سنگ لوکس به دکوراسیون داخلی شکوه و جلال می بخشد و به دلیل استحکام بالا و جذابیت زیاد ارزش سرمایه گذاری در طراحی داخلی ساختمان را دارد.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا کاربردهای سنگ مرمر و ویژگی های منحصربفرد این سنگ زیبا و گرانقیمت آشنا شوید.

مرمر

انواع سنگ مرمر

این سنگ ساختمانی و دکوراتیو انواع مختلفی دارد و دسته بندی آن با توجه رنگ انجام می شود. مرمر سفید، سبز، صورتی، آبی و غیره نمونه ای از این سنگها هستند. همچنین نام گذاری انواع مختلف آن بر حسب مکان استخراج نیز صورت می گیرد.

مرمر سبز عباس آباد جلفا، مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر خلج خراسان، مرمر صورتی نقده، مرمر سبز آب باریک آذرشهر، مرمر اسفند کرمان، مرمر سبز شاهین دژ، مرمر سبز توران پشت یزد و مرمر سبز بورق یزد، تنگویه سیرجان، ده رستم بم و معادن مرمر محلات و استان فارس از معروف ترین معادن مرمر ایران می باشند.

سنگ مرمر

کاربرد سنگ مرمر در نمای بیرونی ساختمان

بسیاری از معماران ساختمان های لوکس به دلیل جذابیت و زیبایی چشمگیر مرمر، از آن در نمای بیرونی ساختمان استفاده می کنند. نمای ساختمان به طور کلی به عنوان صورت ساختمان به حساب می آید.

اگر قصد استفاده از مرمر در نمای بیرونی ساختمان را دارید، زیبایی، مدرنیته، استحکام، عایق حرارتی، از بین نرفتن انرژی داخل ساختمان، طراحی سنگ نما و هچنین قیمت این سنگ باید در نظر گرفته شود.

سنگ مرمر نما

کاربرد سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان

استفاده از دیوار بین کابینتی مرمر

بدون شک استفاده از مرمر در هر قسمتی باعث ایجاد زیبایی خیره کننده ای می شود. یکی از بهترین قسمت های خانه که می توان از مرمر در آن استفاده کرد، آشپزخانه می باشد.

استفاده از مرمر به عنوان دیوارپوش بین کابینتی باعث ایجاد نمای زیبایی می شود. یکی از بزرگ ترین مزیت های استفاده از این سنگ در طراحی آشپزخانه سهولت در پاک کردن آن می باشد.

سنگ مرمر بین کابینتی

استفاده از سنگ مرمر به عنوان کفپوش

استفاده از کفپوش مرمر باعث ایجاد درخشش در فضای اتاق می شود و همین امر در زیبایی فضای موجود نقش دارد. یکی از مزیت های استفاده از این سنگ به عنوان کفپوش، تمیز کردن آسان آن می باشد.

هم چنین استفاده از این سنگ برای نواحی که از آب و هوای گرمی برخوردار هستند، بسیار مناسب می باشد، چرا که این سنگ عموما از سطح سردی برخوردار است.

استفاده از کفپوش مرمر برای اتاق نشیمن بسیار مناسب می باشد. اگر در کنار استفاده از کفپوش های سنگ مرمر از رنگ های خنثی استفاده کنید، نتیجه کار شما را شگفت زده خواهد کرد.

کفپوش مرمر

استفاده از میزهای مرمر

شاید انتخاب میزهای مرمرین چندان رایج نباشد، اما استفاده از آن ها نمای خاص و منحصر بفردی ایجاد می کند. این گونه میزها سخت بوده و از زیبایی خیره کننده ای برخوردار هستند. یکی از مزیت های استفاده از این میزها تطابق پذیری آن با انواع سبک های طراحی می باشد.

بخوانید!  سنگ مناسب حمام و سرویس بهداشتی

از این میزها می توان به عنوان میز غذاخوری استفاده کرد. اگر در قسمت غذاخوری از میز مرمر استفاده کردید، در کنار آن از یک فرش که در آن رنگ های خنثی بکاررفته نیز استفاده نمایید.

میز مرمر

استفاده از سنگ مرمر در ساخت راه پله

از آن جایی که سنگ مرمر، سنگ سنگینی می باشد، استفاده از آن برای ساخت راه پله در همه جا امکان پذیر نمی باشد. با این حال در صورت وجود شرایط برای انجام چنین کاری، ترکیب آن با چوب نمایی کاملا متفاوت ایجاد می کند.

استفاده از نرده های استیل نیز نمای زیبایی در کنار سنگ مرمر ایجاد می کند. استفاده از سنگ مرمر به نوعی باعث بزرگ ترشدن فضای اتاق نیز می شود.

اگر در کنار راه پله های مرمرین از یک لوستر بزرگ کریستال استفاده شود، نمایی بسیار مجلل و منحصر بفرد ایجاد خواهد شد.

راه پله مرمر

استفاده از لامپ تزئینی مرمر

استفاده از لامپ های مرمرین به عنوان المان تزئینی، از مزیت هایی برخوردار است. یکی از مزیت های استفاده از این لامپ ها این است که نور را به طور گسترده ای پخش می کنند.

همین امر باعث می شود روشنایی مکانی که این گونه لامپ ها در آن قرار دارند، دوچندان شود. به همین خاطر استفاده از یک نمونه آن ها برای روشنایی کل فضای اتاق کافی می باشد.

لامپ مرمر

استفاده از کانتر مرمر

بدون شک یکی از رایج ترین قسمت ها برای استفاده از سنگ مرمر کانتر آشپزخانه می باشد. وجود رگه های سیاه رنگ موجود در سنگ مرمر، نمای بسیار زیبا و متفاوتی به این گونه سنگ ها می بخشد.

 اگر از کانتر مرمر در طراحی آشپزخانه استفاده کردید، می توانید از المان هایی به رنگ خنثی در کنار آن استفاده نمایید. این کار نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند. استفاده از کانترهای مرمر در انواع مختلف سبک های طراحی کاربرد دارد.

کانتر مرمر

استفاده از مرمر در طراحی حمام

این امکان برای شما وجود دارد که از سنگ مرمر در طراحی حمام و برای قسمت های سینک روشویی، وان و دیوارها استفاده نمایید.

استفاده از سنگ مرمر باعث می شود فضای حمام روشن تر شود و هم چنین به در هم شکستگی یکنواختی فضای موجود نیز کمک می کند.

توجه داشته باشید که از آن جایی که  الگوهای رگه های سیاه رنگ موجود در سنگ مرمر با یکدیگر متفاوت هستند، استفاده از آن ها در قسمت های مختلف نمای متفاوتی داشته و شبیه به یکدیگر نمی باشند.

حمام مرمر

استفاده از مرمر به عنوان دیوارپوش

ساخت یک دیوارپوش مرمرین بهترین گزینه برای ایجاد نقطه کانونی در فضای مورد نظر می باشد. همانند راه پله های مرمرین، اگر در کنار دیوار مرمر از چوب یا استیل استفاده شود، تاثیر مشابهی ایجاد خواهد شد و نمای زیبا و متفاوتی در اختیار خواهید داشت. درخشش سنگ مرمر باعث ایجاد تغییر زیادی در طراحی فضای مورد نظر می شود.

دیوارپوش مرمر

استفاده از میز قهوه خوری مرمر

استفاده از میزهای قهوه خوری مرمر هر آن چیزی است که اتاق نشیمن به آن نیاز دارد. میزهای قهوه خوری مرمر اگرچه ساده به نظر می آیند، اما استفاده از آن ها نمای زیبایی ایجاد می کند. اگر در کنار این میز از رنگ های خنثی استفاده نمایید، نمای زیبایی در اتاق نشیمن ایجاد خواهد شد.

میز قهوه خوری مرمر

مزایای سنگ مرمر

  • مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و در برابر سرما و گرما و باران آسیب نمی بیند.
  • این نوع سنگ قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و می توان آن را جلا داد.
  • سنگ مرمر دارای سطحی درخشان است. دلیل این درخشندگی، نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه های زیرین می باشد. در واقع نوعی انعکاس داخلی رخ می دهد. این سنگ نمونه مناسب برای سنگ آشپزخانه می باشد.
  • مرمر گرما را جذب نمی کند و به همین دلیل سطح آن همیشه خنک است. استفاده از آن برای کفپوش ساختمان باعث خنک شدن فضا می شود.
  • این متریال ضد آلرژی است و گرد و غبار را در خود نگه نمی دارد.
  • نگهداری و تمیز کردن آن به راحتی انجام می شود و با یک دستمال مرطوب می توان آن را تمیز کرد.
  • مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان، مجسمه سازی، ساخت کاشی مرمر و به عنوان دیوارپوش سرویس های لوکس به کار می رود.
بخوانید!  کاربرد انواع پوکه معدنی چیست؟[عدسی،بادامی و نخودی]

معایب سنگ مرمر

  • سنگ مرمر از دسته سنگ های متخلخل و نرم است و به راحتی در برابر مواد اسیدی واکنش نشان می دهد و دچار خوردگی می شود.
  • قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ هایی که در ساختمان سازی و دکوراسیون داخلی به کار می روند بالاتر است.

قیمت سنگ مرمر

مرمر در رنگ های گوناگون استخراج می شود و دارای قیمت های مختلف می باشد. از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر قیمت سنگ مرمر می توان به کیفیت سنگ، رنگ و طرح، قطر و ابعاد، نوع فرآوری و سورت دقیق آن اشاره نمود.

این سنگ پس از برش کاری و ساب زنی سورت بندی می شود. برای مثال سنگ های اسلبی که بوک مچ هستند قیمت بالاتری دارند. برای بررسی کیفیت این متریال آن را از نظر فیزیکی و شیمیایی آنالیز می کنند و هر چه آنالیز مطلوب تر باشد مرمر باکیفیت تر و گران تر خواهد بود.

خواص درمانی سنگ مرمر

سنگ مرمر خواص درمانی بسیاری دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

افزایش تمرکز

بسیاری از دانشمندان معتقدند استفاده از مرمر به عنوان کفپوش خانه، سبب افزایش تمرکز و خرد انسان می گردد.

درمان استرس

روان پزشکان توصیه می کنند اگر استرس شدیدی دارید، از سنگ مرمر در محل کار و زندگی خود استفاده کنید. سنگ مرمر انرژی های منفی موجود در محیط را دفع کرده و سبب ایجاد انرژی مثبت در افراد می شود.

بهبود وضعیت گردش خون

برخی ساکنان شرق آسیا برای بهبود گردش خون از سنگ مرمر در حمام و اتاق خواب ها استفاده می کنند. آنها معتقدند سنگ مرمر سبب باز شدن چاکراه های بدن می شود و در نهایت منجر به بهبود گردش خون می گردد.

درمان میگرن

مرمر در بهبود میگرن نیز تاثیرگذار است و با کاهش استرس و ایحاد آرامش، تنش های وارده به فرد را کم می کند و بر فرایند درمان میگرن تاثیر بسزایی می گذارد. یکی از دلایل آرامش و احساس راحتی در حرم های مطهر، استفاده از سنگ مرمر می باشد.

نکات پایانی

همانطور که گفتیم سنگ مرمر یک سنگ ساختمانی و دکوراتیو است که در صنعت ساختمان کاربردهای فراوانی دارد. استفاده از المان های طبیعی در طراحی داخلی و خارجی ساختمان از بهترین ایده هایی است که می توان مورد استفاده قرار داد.

سنگ مرمر نیز از جمله المان های طبیعی می باشد که بهره گیری از آن در قسمت های مختلف خانه، نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند.

استفاده از این نکات به شما در جهت دستیابی به یک طراحی زیبا کمک خواهد کرد. شما از سنگ مرمر در کدام قسمت ساختمان خود استفاده کرده اید؟

سوالات متداول

سنگ مرمر چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های مرمر می توان به مقاومت آن ها در برابر شرایط مختلف آب و هوایی، قابلیت صیقل و جلادادن، نگهداری و تمیزکردن آسان و عدم مقاومت در برابر ساییدگی و همچنین قیمت بالا اشاره کرد.

از مرمر در چه قسمت هایی از خانه می توان استفاده کرد؟

به عنوان دیوارپوش، کانتر آشپزخانه، راه پله، کفپوش، لامپ های تزیینی و لوستر و دیوار بین کابینت ها می توان استفاده کرد.

انواع سنگ مرمر چه نام دارند؟

مرمر سبز عباس آباد جلفا، مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر خلج خراسان، مرمر صورتی نقده، مرمر سبز آب باریک آذرشهر، مرمر اسفند کرمان، جوشقان اصفهان، مرمر سبز شاهین دژ، مرمر سبز توران پشت یزد و مرمر سبز بورق یزد